3 redenen waarom u uw startup niet moet uitbesteden en wat u in plaats daarvan moet doen

Het denkproces van het uitbesteden van uw startup

Ik denk dat als je niet technisch bent en niet kunt coderen, het heel normaal is om te denken dat je niet veel vooruitgang kunt boeken met je startup-idee, tenzij je hulp vindt. Vaak is de eerste gedachte om ofwel een technische mede-oprichter te vinden, of het bouwen van het minimaal levensvatbare product uit te besteden aan een bedrijf of een freelancer.

In mijn ervaring zijn beide opties bijna altijd de minder optimale benadering om zo snel mogelijk te slagen met uw startup. Dit is waarom ik denk dat je je startup niet moet uitbesteden:

1. Uw doelen en de doelen van een freelancer zijn volledig niet op elkaar afgestemd

Als je erover nadenkt, is het doel van een freelancer of een creatief bureau of bedrijf om veel verschillende klanten te bedienen en uiteindelijk geld te verdienen. Je doel als je een startup-idee hebt, is om product / markt-fit te bereiken en iets te maken dat grip kan krijgen.

Een groot probleem met deze 2 verschillende doelen is dat het succesvolle pad voor een freelancer om zijn doel te bereiken heel anders is dan het succesvolle pad voor startup-oprichters om product / markt-fit te bereiken.

Een van de gemakkelijkste problemen waarmee een freelancer te maken kan krijgen, is de reikwijdte van klantprojecten. Als de freelancer of het bureau een vaste prijs voor het project vaststelt, moeten ze veel stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat de omvang van het project niet groter wordt dan waarvoor aanvankelijk was gebudgetteerd. Dit betekent dat ze in het begin een zeer gedefinieerde specificatie willen vastleggen van wat dit project inhoudt. Het doel van een freelancer is om geld te verdienen en een belangrijk ‘hulpmiddel’ voor succes is om behoorlijk uitputtend te zijn bij het definiëren van de initiële specificatie voor een project, en om veranderingen in de specificatie gaandeweg indien mogelijk te vermijden.

Als startup is het uw doel om product / markt-fit te bereiken. Er is een geweldig inzicht dat Matt Mullenweg ooit deelde, dat echt relativeert waarom we als startup-oprichters zo vroeg mogelijk moeten starten:

Daarom is de ideale benadering om een succesvolle startup te creëren, deze zo snel mogelijk op de markt te brengen en vervolgens van daaruit te herhalen op basis van de nieuwe informatie die afkomstig is van het gebruik en van klantontwikkeling. Dit is bijna volledig in strijd met de benadering die de meeste freelancers willen dat je kiest. Niet alleen dat, de meeste freelancers of bureaus bouwen websites voor meer gevestigde of meer voorspelbare bedrijven en begrijpen vaak de aard van startups niet.

Het is niet dat een aannemer of bureau het verkeerd doet, ze optimaliseren alleen voor hun meest voorkomende type klantproject: een website maken. Het kan bijvoorbeeld een website zijn voor een restaurant, een koffiebar of een golfclub. In de woorden van Eric Ries zijn dit situaties van ‘bekend probleem, bekende oplossing’. We weten wat een restaurantwebsite moet doen. Het moet een menu hebben, je laten zien waar het restaurant is, enz. Met startups leven we in een wereld van ‘onbekend probleem, onbekende oplossing’ situaties. We weten niet of ons nieuwe idee zal werken. Er is een heel andere benadering voor nodig, en ik denk dat dit bijna altijd niet strookt met de manier waarop een freelancer de dingen aanpakt.

2. Het brengt je in de verkeerde richting van wat er nodig is om een ​​product van de grond te krijgen

Heel erg gerelateerd aan de eerste uitdaging, denk ik dat als je erover nadenkt om je startup uit te besteden, je waarschijnlijk al een verkeerde mindset hebt over hoe je een succesvolle startup kunt creëren. Ik heb het geluk dat ik codeer sinds ik ongeveer 12 was. Toen ik bij startups kwam, had ik het geluk dat dat deel van de vergelijking werd afgehandeld. Wat ik me na een paar jaar in de game realiseerde, was dat mijn technische bekwaamheid me verblindde voor wat er nodig is om een succesvol product te maken. Ik bleef gewoon bouwen, en dat is niet het belangrijkste onderdeel van het slagen van een startup.

Ik denk dat als iemand erover nadenkt zijn startup uit te besteden, ze vaak ook de verkeerde indruk hebben dat de sleutel tot het slagen van hun idee erin bestaat het te laten bouwen. Het idee zelf is vaak ver weg, en zal hoogstwaarschijnlijk niet werken als je het eenmaal op de markt hebt gebracht. Wat er nodig is om een succesvol product te maken, is het elimineren van alle niet-gevalideerde aspecten en het vinden van iets dat gebruikers of klanten echt willen, dat past bij het product / de markt en dat grip kan krijgen. Het interessante hieraan is dat codering eigenlijk helemaal niet nodig is om dit te bereiken.

Ik ben ervan overtuigd dat je, vooral vandaag, een volledig werkende (zij het mogelijk enigszins handmatige) versie van je startup kunt maken zonder helemaal te coderen. U kunt tools zoals Wufoo, Unbounce, WordPress, Google Forms en andere dingen gebruiken om een reeks interacties samen te voegen. Je kunt de gaten zelf opvullen met gedoe en handmatig werk. Het zal niet opschalen, maar ironisch genoeg is dat de sleutel tot aanvankelijke groei en inzicht in wat werkt en wat niet.

Zonder helemaal te coderen, denk ik dat je een vroeg (verre van perfect) product kunt hebben en zelfs grip kunt krijgen als je de niet-gevalideerde aspecten van je idee herhaalt en oplost. Zodra je grip begint te krijgen, gaan er zoveel deuren open om hulp te krijgen om het product te coderen en het veel mooier te maken.

Elke fatsoenlijke programmeur is het zat om een ​​idee-man te horen komen en ze proberen te krijgen om hun startup op te bouwen. Aan de andere kant zal een fatsoenlijke coder buitengewoon geïnteresseerd zijn in een startup die is samengesteld zonder code die echt goede grip krijgt. Dat is iets waar ze een grote impact op kunnen hebben en er is al aangetoond dat het een enorm potentieel heeft.

3. Het oprichtende team moet elke hoed dragen

De andere overtuiging die ik heb waarom je je startup niet zou moeten uitbesteden, is: het oprichtende team zou elke hoed moeten dragen. Dit is waarom: het geeft je de mentaliteit dat je alles kunt laten gebeuren, je hoeft alleen maar de hacks en snelkoppelingen te achterhalen om het te doen met je huidige mogelijkheden.

Wat te doen

Ik geloof oprecht dat het zelf bouwen van je product de meest optimale en in feite de snelste weg is naar een succesvolle startup. Het lijkt misschien contra-intuïtief dat het zelf bouwen van het product de snelste weg naar succes zou kunnen zijn, als je zelfs helemaal geen codeervermogen hebt. Het punt is, ik heb het niet over codering, ik heb het over het bouwen van uw product. Op elke mogelijke manier. Dat kan nul codering betekenen, of het zou kunnen betekenen dat je hier en daar dingen moet oppikken (wat ik ook geweldig vind).

Dus mijn aanbevolen aanpak is om het zelf samen te programmeren en tegelijkertijd technische mensen in je lokale startup-community te blijven ontmoeten. Ik geloof dat er een omslagpunt is waarbij wat je hebt aantrekkelijk genoeg is voor een technische mede-oprichter om aan boord te springen. Als je geen technische mede-oprichter hebt (of iemand die technisch bereid is om als eerste medewerker aan te sluiten), denk ik dat je gewoon blijft hacken en klantontwikkeling doet en je aannames valideert, om iets te creëren dat grip krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *