Bedrijfscultuur is alles

Een van de grootste veranderingen die uit deze wereldwijde gezondheidscrisis voortkomen, is dat bedrijven in heel Europa de bedrijfscultuur onder de loep moeten nemen. Omdat teams gedeeltelijk of volledig op afstand werken, zijn oprichters en leiders verantwoordelijk voor het opnieuw bedenken van wat bedrijfscultuur betekent en hoe dit te bereiken.

Hetzelfde geldt hier bij EQT Ventures. We hebben veel nagedacht over en introspectie gedaan over de bedrijfscultuur. Net als veel van onze oprichters voelen we de druk om een ​​bedrijf te laten groeien midden in een pandemie, een bedrijf dat totaal afgelegen is en verspreid over zes steden en meerdere tijdzones.

Onderweg hebben we veel dingen verkeerd gedaan en veel dingen geleerd. Een van de dingen die we goed hebben gedaan, was dat we het eerste deel van de Covid-19-lockdowns besteedden aan het bespreken, overeenkomen en opschrijven van onze eigen zeer specifieke principes die bepalen hoe we werken, communiceren, beslissingen nemen en onze bredere missie. We investeren niet alleen om geld te verdienen, maar ook om een positieve verandering in de samenleving teweeg te brengen. We hebben ook het type mensen waarmee we willen werken opnieuw vastgesteld - collega's, oprichters en zelfs CEO's- en hebben kaders opgesteld voor onze besluitvorming.

Een van de dingen die we verkeerd hebben gedaan, was dat we onderschatten hoe moeilijk het kan zijn voor kleine teams om samen te werken als ze niet samen kunnen zijn, en hoe belangrijk relaties en real-life contact zijn voor de teamdynamiek. In de vroege dagen van lockdowns was iedereen ongelooflijk productief, genoot van het niet hoeven pendelen en bracht meer tijd door met familie. Naarmate de tijd verstreek, begonnen de historische relatie 'geheugen' en vertrouwen af ​​te nemen en het gebrek aan echte, persoonlijke connecties begon een grotere impact te krijgen, vooral omdat we nieuwe teamleden aan boord namen die nog nooit iemand persoonlijk hadden ontmoet. -gezicht. Dit is nog moeilijker als je in een intense werkomgeving en tijdzones gooit die synchrone overlapping moeilijk maken. En daardoor hebben we als team zeker de verbinding verbroken.

Toch hebben we belangrijke lessen geleerd, een reeks bewegingen gemaakt die dingen versnellen die we al een tijdje wilden doen, maar die we tot nu toe niet de moed hadden gehad, en op de lange termijn zullen we er des te beter van worden. . We weerspiegelen onze oprichters en hun bedrijven op zoveel manieren dat we misschien zes jaar van verandering in slechts zes maanden hebben versneld. Onze veranderingen waren eerder een cultuurtransformatie dan een digitale.

Cultuur als strategische zakelijke pijler

Een goede bedrijfscultuur lijkt vaak moeilijk te omschrijven; het is een immaterieel bezit, dat elk bedrijf verlangt, maar weinigen kunnen vol vertrouwen vaststellen wat het betekent. Het zijn de gedragingen en attitudes van bedrijven en de werknemers die hen drijven. Het omvat besluitvorming, leiderschap en communicatiestijl, evenals ethiek en waarden, en moet verweven zijn met het weefsel van een organisatie.

In mijn vroege opstarttijd als oprichter dacht ik ten onrechte dat cultuur betekende hoe we plezier hadden - het tafelvoetbal, gratis bier en een platte managementstructuur. Maar dat is het niet. Cultuur is alles over hoe we samenwerken. Daarom moeten oprichters cultuur beschouwen als een strategische pijler van het bedrijf, en daarom is het belangrijk om het vanaf de eerste dag goed te doen. De juiste toon zetten is niet iets dat op een later tijdstip kan worden vastgehouden wanneer het bedrijf verder gaat dan het oorspronkelijke team. Het moet naadloos door het bedrijf lopen, weerspiegeld in de manier waarop het werkt. Bij elke beslissing die een bedrijf neemt, moeten mensen centraal staan.

Wat volkomen duidelijk is, is dat de bedrijfscultuur een team in de beste tijden kan maken of breken, met moderne werkplekken die voortdurend in transitie zijn lang voordat de klappen van het coronavirus begonnen, gedeeld door locatie en mobiliteit. Voeg een wereldwijde pandemie toe aan de mix en het belang om het goed te krijgen zou voor oprichters niet onderhandelbaar moeten worden.

Zonder een duidelijk gedefinieerd ethos dat bestand is tegen de tests van op afstand werken naast de uitdagingen van deze nieuwe zakelijke omgeving, zal een bedrijf niet slagen, zelfs niet als de ideeën innovatief zijn en contant geld direct beschikbaar is. Uiteindelijk is een bedrijf zo goed als zijn waarden.

Aanpassen aan Covid-19

Omdat we werken op afstand, is de kracht van de bedrijfscultuur in de schijnwerpers gezet en getest door Covid-19. Er zijn vragen gesteld: is het sterk genoeg om op afstand te werken? Hoe functioneert cultuur zonder fysiek nauw samen te werken? Om de teambinding te verbeteren terwijl teams op afstand werken, hebben startups en scale-ups in hun voordeel videoconferentiesoftware gebruikt, virtuele quizavonden en borrels na het werk georganiseerd. Dit heeft teams geholpen om een ​​gemeenschapsgevoel te behouden, ondanks hun fysieke afstand.

Maar het gaat niet alleen om voordelen. Vertrouwen is een nog belangrijker aspect van cultuur op de werkplek geworden, net als zonder de nauwe connectiviteit van het kantoor. Managers hebben geen oog voor wat iedereen aan het doen is. Het is van cruciaal belang voor oprichters om erop te vertrouwen dat hun teams het werk gedaan krijgen en om micromanaging te vermijden. Het is aanmatigend om constant in te checken en te creëren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *