Een bedrijfsplan opstellen

Een businessplan is essentieel voor elk bedrijf. Zonder plan is uw bedrijf gedoemd te mislukken. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om alle informatie te vinden die u nodig heeft. In deze gids leert u hoe u een businessplan schrijft en de essentiële zaken beschrijft die nodig zijn om een ​​geweldig en uitgebreid plan te maken dat kan worden gebruikt voor uw eigen persoonlijke planning of voor het presenteren aan anderen.

Managementsamenvatting

Hoewel dit aan het begin van uw bedrijfsplan staat, is het het laatste dat u moet invullen. Het doel van de samenvatting is om een ​​momentopname te geven van de rest van uw bedrijfsplan, zodat iemand deze sectie gemakkelijk alleen kan lezen en een duidelijk idee heeft van het bedrijfsplan. Het zou idealiter een of twee alinea's moeten zijn. Maak eerst de rest van het businessplan af en kom dan aan het einde terug naar de samenvatting.

Een beschrijving van uw bedrijf

Dit gedeelte doet precies wat er op het blik staat. Het legt uit wat uw bedrijf precies doet. Schrijf in dit gedeelte over de niche waarin uw bedrijf past. Welke producten of diensten bied je aan en wat maakt het zo bijzonder? In plaats van uit te leggen dat u koffie verkoopt, legt u uit dat u eerlijke koffie van hoge kwaliteit verkoopt met een kersen ondertoon. Dit is uw niche waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie en de reden dat iemand uw product verkiest boven een concurrent.

Visie

Een visieverklaring lijkt misschien wat luchtig, maar dit is een beschrijving van uw visie op de toekomst van het bedrijf. Stel je het bedrijf vijf of tien jaar in de toekomst voor. Waar wilt u dat het is? Hoe wilt u dat het eruitziet? Wees niet bang om er wat emotie in te stoppen. De persoon die uw businessplan leest, is vaak een potentiële investeerder en investeerders investeren in mensen, niet in ideeën. De visieverklaring zou één sectie moeten zijn die in de tegenwoordige tijd is geschreven, ondanks dat het uw toekomstvisie is.

Uw ideale klant

Hier legt u uit hoe uw ideale klant eruit zal zien, ook wel bekend als een Buyer Persona. Door te bepalen wie je ideale klant is, kun je alle andere stukjes van de puzzel in elkaar zetten door keer op keer terug te verwijzen naar je klant. Hoe kan ik ze over mijn product informeren? Welke wijzigingen moet ik aan mijn product aanbrengen? Al dit soort vragen kunnen worden beantwoord door een solide buyer persona te creëren.

Marktanalyse

Dit is het gedeelte dat de meeste mensen moeilijk kunnen invullen omdat het wat werk en onderzoek vereist. Het eerste deel hiervan is het identificeren van uw concurrenten en het maken van een lijst van hun sterke en zwakke punten. Van hieruit kunnen we de kansen identificeren die uw bedrijf in deze markt heeft. In dezelfde geest moeten we ook een lijst maken van de belemmeringen voor het betreden van deze markt, zoals de kosten en mogelijke valkuilen waar u in terecht kunt komen. Bekijk de huidige trends in het bedrijf en tot slot het bedrag dat uw potentiële klanten daadwerkelijk zijn. uitgaven aan dergelijke producten of diensten elk jaar.

Prijzen en marges

De term brutomarges klinkt misschien als grove om erachter te komen, maar het is eigenlijk vrij eenvoudig. Maak een lijst van de kosten die u betaalt om uw product te kopen, de kosten die u uw klanten in rekening brengt en het verschil tussen beide is uw marge, eenvoudig! Vergeet echter niet dat de kosten die u voor uw product betaalt niet noodzakelijkerwijs alleen de hoeveelheid geld zijn die u voor het product betaalt, maar ook de kosten om het aan te schaffen. Hoeveel heeft u uitgegeven aan verzending, inkoop enz.? Dit komt allemaal neer op uw directe kosten.

Inkomstenprognoses

Nadat u de brutomarge van uw product heeft berekend, kunt u een prognose maken van uw inkomstenprognoses. Dit is het bedrag dat u verdient in de eerste, twee, drie of meer jaren dat uw bedrijf wordt geleid. Wees hier eerlijk en kritisch tegenover uzelf. Als uw product een klein bedrag kost, is de kans groot dat u in uw eerste jaar geen miljoen zult verdienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *