Het nieuwe tijdperk van linkbuilding

Het spel is veranderd. SEO is altijd een snel veranderende branche geweest die de voorkeur geeft aan behendig en flexibel. Maar sinds de laatste verwoestende update van Google - beginnend met Google Panda in februari 2011 en culminerend met de EMD-update van 2012 - is het tempo van de veranderingen toegenomen. Door deze updates zijn veel van het verkeer afhankelijke Google-site-eigenaren failliet gegaan.

U weet waarschijnlijk al dat SEO is veranderd. Maar helaas, er is niet veel informatie beschikbaar om u de antwoorden te geven waarnaar u op zoek bent, zoals "Hoe kan ik mijn linkbuildingstrategieën voor 2013 bijwerken?" en "Wat kan ik doen om mijn site te beschermen tegen de volgende update?" In dit gedeelte krijgt u een diepgaande blik op de SEO-wereld waarin we leven en enkele bruikbare strategieën die u kunt gebruiken om uw site te beschermen tegen de niet-aflatende updates van Google.

Visuele tijdlijn van SEO

Het is onmogelijk om linkbuilding te begrijpen zonder te weten waar we zijn en hoe we hier zijn gekomen.

  • 5 BG (vóór Google): Yahoo en AltaVista heersten over het web. Relevantie (op basis van trefwoorddichtheid en metatags) waren de belangrijkste rangschikkingsfactoren.
  • 1 AG (After Google): het revolutionaire op PageRank gebaseerde algoritme van Google, gebaseerd op het aantal links dat naar een site verwijst, leidde tot aanzienlijk betere resultaten dan de bestaande zoekmachines. Dit leidde uiteindelijk tot de dominantie van Google in de zoekwereld. Voor het eerst werden pagina's gerangschikt op basis van kwaliteit en relevantie.
  • Venice Update (april 2009): deze zelden besproken update was de eerste grote verandering van Google in de manier waarop de algo de autoriteit en branding op de hele site zag. De Venice-update zette Google op het traject dat het sindsdien heeft doorlopen: vertrouwde merken bevoordelen boven hun kleinere concurrenten.
  • Google Panda (februari 2011): beïnvloedde maar liefst 12 procent van de zoekopdrachten. Gerichte "content farms" van lage kwaliteit zoals EHow, EzineArticles.com en Suite101.com. Een van de eerste Google-updates die site-eigenaren actief bestraften die hun richtlijnen voor webmasters overtreden.
  • Google Penguin (april 2012): de straf voor overoptimalisatie die 3,1% van de sites in de Google-index trof. Deze update was specifiek gericht op sites die black hat-linkbuilding-tactieken gebruikten, met name overgeoptimaliseerde ankertekst. Net als Panda is deze update een filter dat sites in zijn net opvangt elke keer dat ze vernieuwen (ongeveer elke 2-3 maanden).
  • EMD-update (september 2012): tot op heden de laatste grote update van Google. Deze update was gericht op sites die de kracht van exacte matchdomeinen gebruikten om een ​​voorsprong te krijgen. Dit versterkte de nieuwe harde houding van Google ten aanzien van site-eigenaren die op het systeem gamen.

Black hat en white hat

Er was een periode van drie tot vijf jaar waarin black hats de voorpagina van Google regeerden. Met behulp van gesponnen inhoud, enorme blognetwerken en overmatig gebruik van ankertekst konden deze sites het algoritme gemakkelijk spelen.

Hoe u proactief sancties kunt vermijden

Het doel van SEO was vroeger het zoeken naar een enkel zoekwoord. Toen u eenmaal op de voorpagina kwam, was u goud. Niet meer. Een belangrijk onderdeel van de SEO van vandaag is het minimaliseren van het risico op boetes en updates van Google. En hoewel overijverige SEO op de pagina u zeker pijn kan doen, moeten links uw aandacht krijgen als u de volgende update van Google wilt vermijden.

Hier leest u hoe u het linkprofiel van uw site controleert en het risico verkleint dat u het volgende slachtoffer van de update van Google wordt.

Overmatig gebruik van ankertekst

Het is bekend dat overmatig gebruik van ankertekst een van de belangrijkste webspamsignalen is die het Penguin-filter activeren. En het is een goede gok dat toekomstige updates gericht zijn op sites met een onnatuurlijk linkprofiel.

MicroSiteMasters.com ontdekte zelfs dat sites die te veel "geldtermen" in hun ankertekst gebruikten, aanzienlijk meer last hadden van Google Penguin,

Daarom is het erg belangrijk om de ankertekst die u gebruikt om naar uw site te linken, door elkaar te halen.

Relevantie koppelen

Op een verrassend moment van openhartigheid zei voormalig Google-medewerker Andre Weyhner in een interview: "Een link krijgen van een hoge PR-pagina was altijd waardevol, tegenwoordig is het meer de relevantie van het thema van de site met betrekking tot het jouwe, relevantie is het nieuwe PR. " En volgens een branchestudie uitgevoerd door MicroSiteMasters.com, zijn links die afkomstig zijn van niet-gerelateerde sites een risicofactor voor Penguin:

Het grootste deel van uw backlinks van nauw verwante sites krijgen, is een krachtige manier om u te beschermen tegen Penguin. En aangezien links van niet-gerelateerde sites een rode vlag zijn voor webspam, kunt u verwachten dat dit onderdeel zal zijn van elke andere Google-algoritme-update die in de toekomst wordt uitgerold. Simpel gezegd: de meeste van uw links moeten afkomstig zijn van sites die enigszins verwant zijn aan die van u.

Hoewel er geen geautomatiseerde tool is die u de relevantie van uw linkprofiel kan vertellen, is het vrij eenvoudig om dit te controleren met Open Site Explorer.

Bekijk hoe uw site eruitziet in de ogen van Google

Natuurlijk denkt u misschien dat uw site over gewichtsverlies gaat, maar dat betekent niet dat Google het zo ziet. Om de relevantie van links goed te kunnen achterhalen, moet u weten waar Google denkt dat uw site over gaat.

Ga eerst naar https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/. Zet uw website in het veld 'Website':

Vink 'Alleen ideeën weergeven die nauw verband houden met mijn zoektermen' uit:

En klik op "zoeken".

Link diversiteit

In de tumultueuze geschiedenis van SEO zijn fortuinen verloren gegaan door een enkele aanpassing in het Google-algoritme. Ten eerste vielen sites die deelnamen aan linkuitwisselingen als een hoop stenen uit de SERP's. Een paar jaar later werden profiellinks enorm gedevalueerd. Begin 2012 had het populaire blognetwerk Build My Rank te lijden onder een enorme de-indexering, waardoor duizenden nichesites werden verwijderd. Het doel van het vertellen van deze verhalen is om te benadrukken dat je jezelf op een ramp voorbereidt als je vertrouwt op één type link. Zelfs als de techniek nu als gangbusters werkt, wil dat nog niet zeggen dat het niet de focus zal zijn van de volgende algoritme-update van Google.

Veel mensen gebruiken infographics bijvoorbeeld als het brood en de boter van hun linkbuilding. Hoewel infographics op dit moment geweldig werken, kunnen ze van de ene op de andere dag worden gedevalueerd door een aanpassing in het algoritme. Om die reden zouden infographics - zoals elke linkbuilding-strategie - slechts een klein onderdeel van uw linkprofiel moeten vormen.

Het is tijd om te kijken waar uw links vandaan komen ... en ze op te splitsen in categorieën.

Voor de meeste mensen die white hat SEO-campagnes voeren, is het voldoende om een blik te werpen op waar uw links vandaan komen met OSE of een ander linkanalyseprogramma. Ga een voor een door uw links en kijk of er een onevenredig aantal links komt van homepages, blogrolls, persberichten of webgidsen. De enige manier om dit te weten, is door elke link afzonderlijk te controleren en deze mentaal in een categorie op te slaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *