Hoe ga je om met spamtelefoontjes richting je bedrijf?

Spamoproepen zijn een veelgebruikte telemarketingtactiek, maar ze kunnen de bedrijfsvoering van uw bedrijf verstoren, vervelend zijn en zelfs tot fraude leiden. Als uw bedrijf regelmatig spam-oproepen ontvangt, zijn er verschillende manieren om spam-oproepen te verminderen, bellers te filteren en zelfs helemaal te stoppen.

Soorten juridische spamoproepen:

Koude acquisitie/ telemarketing:

Dit zijn telefoontjes van een echt bedrijf, maar ze zijn ongevraagd of ongewenst. Deze telefoontjes zijn bedoeld om u iets te laten kopen: een product, dienst, abonnement, enz. Ze kunnen hinderlijk zijn, omdat ze de kostbare tijd van u en uw medewerkers in beslag kunnen nemen of misleidende informatie kunnen geven.

Robocalls:

Juridische robocalls zijn eerder opgenomen berichten en zijn wettelijk toegestaan ​​wanneer de beller berichten moet communiceren die als noodzakelijke consumenteninformatie worden beschouwd. Dit kunnen updates zijn van scholen of openbare kantoren, herinneringen voor afspraken, annuleringen van vluchten en waarschuwingen voor bankfraude.

In sommige gevallen kunnen deze oproepen nuttig zijn. Een voorbeeld is als er een waterhoofdonderbreking in uw gebied is die verkeersvertragingen veroorzaakt, en de robocall wordt geplaatst om uw organisatie te informeren tijdens het rijden alternatieve routes te nemen. Meestal zijn deze echter bedoeld voor grote groepen en zijn ze vaak niet relevant voor uw bedrijf.

Juridische liefdadigheidsinstellingen en marktonderzoek:

Het doel van deze oproepen is om geld of meningen van bedrijven te vragen. Ze zijn vaak tijdrovend en afleidend. Hoewel sommige baat hebben bij goede doelen, proberen deze bellers zich te richten op mensen die impulsief hun tijd of geld besteden.

Soorten illegale spamoproepen:

Illegale spam-oproepen zijn veel gevaarlijker, omdat ze zijn bedoeld om personen en bedrijven op te lichten. Deze omvatten doorgaans:

Illegale Robocalls:

Dit zijn niet-urgente telefoontjes met een vooraf opgenomen bericht. Wat ze illegaal maakt, is dat u geen schriftelijke toestemming heeft gegeven om ze te ontvangen. Interessant is dat deze vaak afkomstig zijn van legitieme geregistreerde bedrijven die de wet overtreden. Deze oproepen zijn vaak gericht op mensen voor identiteitsdiefstal en andere fraude. Naast het verstoren van uw werknemers, kunnen deze grote gevolgen hebben voor de veiligheid en financiën van uw bedrijf als de persoon die de oproep ontvangt, valt voor de zwendel.

Scam-oproepen:

Hierbij gaat het meestal om een echte beller die zijn organisatie verkeerd voorstelt om u op te lichten. Ze kunnen uw geld, persoonlijke identiteit of beide stelen. De IRS Phone Scam en de Social Security Number Scam zijn hier beide goede voorbeelden van.

Hoe u uw bedrijf kunt beschermen tegen spam-bellers:

Tip 1: gebruik Reverse Phone Lookup om oproepen te filteren

Als uw beller-ID een onbekend nummer laat zien, kunt u een reverse lookup-service gebruiken om dit te onderzoeken voordat u opneemt. Zoek een betrouwbare website die dit biedt en instrueer uw medewerkers om alle onbekende telefoonnummers te controleren voordat ze oproepen beantwoorden.

Tip 2: registreer uw zakelijke telefoonnummers in het nationale bel-niet-register

Al uw zakelijke telefoonlijnen, of het nu vaste of mobiele telefoons zijn, kunnen worden toegevoegd aan het belmeniet-register door naar https://www.bel-me-niet.nl/ te gaan. Hierdoor worden mogelijk niet alle oproepen beëindigd, maar het aantal zal aanzienlijk worden verminderd.

Tip 3: Meld ongewenste oproepen

Gebruik dezelfde website die hierboven wordt vermeld om ongewenste oproepen te melden bij het Bel-me-niet-register. Dit kan worden gedaan als er ten minste 31 dagen zijn verstreken sinds u uw telefoonnummers op de site heeft geregistreerd.

Tip 4: Blijf op de hoogte van veelvoorkomende oplichting en informeer uw personeel

Een deel van uw baan als bedrijfseigenaar moet op de hoogte blijven van voortdurende oplichting. Onderzoek informatieve sites over cyberveiligheid en lees nieuws van de overheid om uzelf en uw collega's voor te lichten over oplichting die er gaande is.

Conclusie: het vermijden van spamoproepen moet een prioriteit zijn

Spamoproepen kunnen vervelend en storend zijn voor uw bedrijfsactiviteiten. Gelukkig kan het nemen van de hierboven beschreven stappen deze aanzienlijk verminderen en u waardevolle bronnen geven voor het beheren van inkomende spam-oproepen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *