Marktonderzoek voor startups

Wanneer u voor het eerst een markt onderzoekt, is het essentieel om erachter te komen welke bedrijven in uw niche actief zijn. En het is niet minder belangrijk om te begrijpen hoe deze bedrijven de lijst met topspelers in de branche hebben bereikt en welke marketingstrategieën ze volgen. U moet ook de kenmerken en voorkeuren van de doelgroep, regionale kansen, het aanbod van concurrenten en de algemene marktontwikkeling in dynamiek onderzoeken. De vraag is: hoe ga je dat allemaal doen?

De meeste startende eigenaren geven er de voorkeur aan om andere kleine bedrijven te bekijken. Het klinkt voor de hand liggend om te kijken naar de bedrijven die net zijn begonnen (zoals ze zijn), vergelijkbare budgetten hebben en niet kunnen bogen op een buitengewone merkbekendheid. Oprichters hopen dat het hen zal helpen beter te presteren dan hun naaste rivalen in tactiek - en op een gegeven moment doet het dat ook echt.

Dergelijke tactische verbeteringen dragen echter niet bij aan de langetermijnstrategie. Voor duurzame groei is een andere aanpak nodig.

Het kan voor startups gunstiger zijn om nieuwe horizonten te verkennen door de best practices van succesvolle bedrijven te analyseren. Het bestuderen van hun ervaringen kan u tijd en middelen besparen en u met minder inspanning naar het ambitieuze doel brengen dat u heeft gesteld.

Stap 1. Kijk naar de hele industrie en potentiële markt

Marktonderzoek voor startups moet, net als voor elk ander bedrijf, beginnen met het specificeren van de bedrijven die u gaat analyseren.

Merk op dat de lijst die u bedenkt, zal veranderen. De bedrijven waar u naar opkijkt bij het uitvoeren van pre-lanceringsonderzoek, kunnen verschillen van de bedrijven die u kiest voor regelmatige monitoring van concurrenten in de toekomst.

Maar dat is genoeg theorie - laten we meteen in de praktijk springen.

Vind de sterkste concurrenten in uw markt

Stel je voor dat je een feature management-platform start. Je weet dat er minstens één zichtbare speler in de niche is. Wees gerust, dit is genoeg om de hele competitie te verkennen. Tools zoals SEMrush Market Explorer kunnen u helpen een lange lijst te maken van bedrijven die zich online op dezelfde doelgroep richten. Deze kunnen zijn:

  • directe concurrenten die soortgelijke diensten verlenen aan dezelfde klanten;
  • indirecte rivalen die verschillende oplossingen bieden aan een vergelijkbaar publiek;
  • of zelfs organische concurrenten die misschien tot een heel andere categorie behoren, maar met uw website vechten voor online zichtbaarheid in SERP.

Dit laatste kan vooral interessant voor u zijn wanneer u de markt voor uw startup onderzoekt, aangezien deze domeinen een groot deel van het organische verkeer van uw site kunnen stelen. Als ze dat doen, moet u hun marketingstrategieën en -tactieken nauwkeurig bestuderen. Maar de eerste dingen eerst.

We keken naar een feature management-platform als een voorbeeld van die ene concurrent die we kennen en onthulden dat er een aantal sterkere spelers op de online markt zijn.

We zijn overgestapt op Narrow Focus om de plaats van het onderzochte bedrijf in de niche te controleren. In het geval van dit bedrijf blijken ze voorop te lopen in hun specifieke vakgebied.

De volgende stap zal zijn om te vergelijken of de prestaties van deze topstartups overeenkomen met de trends in de branche als geheel

Onthul de trends en gemiddelden van de markt als geheel en vergelijk ze met de dynamiek van de sterkste concurrent

Van horeca tot online onderwijs, veel industrieën hebben te maken met regelmatige pieken en dalen in de vraag, maar bedrijven moeten het hoofd boven water houden, ongeacht de vluchtigheid. Het is veel veiliger om het laagseizoen door te komen als u weet wanneer u dit kunt verwachten en wat voor soort marketingondersteuning u op dat moment nodig heeft.

Stap 2. Analyseer het marktpubliek

Marktonderzoek voor startups omvat meer dan het verzamelen van gegevens van concurrenten. Doelgroepschatting, marktsegmentatie en kansenanalyse zijn cruciaal voor een beter begrip van de behoeften en voorkeuren van de klant.

Op deze manier kunt u een origineel idee vinden dat relevant is voor uw publiek - laten we eens kijken hoe het werkt in ons voorbeeld.

Schat de totale marktomvang en het potentieel in.

Besteed aandacht aan het webverkeer van de belangrijkste spelers in absolute cijfers. Als uw website hetzelfde aantal unieke bezoekers (= potentiële klanten) krijgt, volstaat dit dan voor uw bedrijf in termen van leads?

Houd ook rekening met de snelheid waarmee het verkeer groeit. Hoeveel tijd (en moeite) kan het kosten om zoveel mogelijk gebruikers te bereiken? Maak een globale schets van het budget en bereken de verwachte inkomsten van dit aantal klanten.

Maak kennis met de doelgroepen van bestaande concurrenten: demografische gegevens en interesses

Voordat u uw eigen startup start, moet u uw doelmarkt van binnen en van buiten hebben onderzocht, zodat u het gevoel hebt dat u zeker weet op wie u een beroep moet doen.

Het is echter nooit overbodig om na te gaan wat voor soort klanten uw concurrenten al aantrekken. Wat zijn de typische interesses, leeftijd en geslacht van uw marktpubliek? Is er een specifieke groep die u niet als een winstgevend doelwit beschouwt? Of moet je eraan denken om een ​​iets ander publiek te bereiken om je te onderscheiden?

Zorg ervoor dat u de demografische gegevens van uw sterkste concurrent vergelijkt met de totale markt. Het verschil kan een van de redenen zijn waarom hun groei niet parallel loopt met de trend in de hele branche.

Bekijk het potentieel van de doelregio

Als u overweegt om een ​​startup in het buitenland te starten, wees dan voorbereid op een grotere reikwijdte van het werk, aangezien u mogelijk een aantal aspecten voor elk van uw potentiële regio's afzonderlijk moet onderzoeken.

Doel nummer één: ontdek het meest veelbelovende gebied. Voor online bedrijven is dit helemaal geen probleem. Met behulp van een tool als SEMrush Traffic Analytics kunt u het websiteverkeer van uw grootste concurrent analyseren en zien waar de meeste bezoekers vandaan komen. Noteer deze markt: mogelijk zijn er gebruikers die ook uw product willen kopen.

Stap 3. Krijg inzicht in de product- en digitale marketingstrategieën en tactieken van topbedrijven

U kunt niet te gedetailleerd worden in marktonderzoek, op voorwaarde dat u uw uiteindelijke doel in het oog houdt. Hoe kun je de focus van verdere analyse kiezen en je eraan houden? 

Selecteer maximaal vijf bedrijven voor marketinganalyse

We raden u aan uw lijst met gevestigde spelers te beperken tot de vijf sterkste concurrenten.

Vijf - omdat dit het meest realistische (en algemene) aantal rivalen is dat bedrijven regelmatig kunnen controleren.

Sterkste - want als je de strategieën wilt vinden die het beste presteren voor startups, moet u kijken naar de bedrijven die al enige tastbare vooruitgang hebben geboekt. Gemiddelde en benedengemiddelde artiesten zijn uw tijd alleen waard als u op zoek bent naar antimodellen.

Ontdek de marketingmixen van de beste rivalen en de best presterende kanalen

Op dit punt weet u al het een en ander over een typische marketingmix in uw markt. Nu is het tijd om erachter te komen welke buitengewone tactieken (indien van toepassing) uw beste online concurrenten gebruikten om boven het gemiddelde uit te komen.

Ontdek welke producten / diensten het beste presteren

Aan het begin van uw startup-reis heeft u misschien maar één product om te ontwikkelen en te promoten, terwijl uw sterkere, gevestigde concurrenten misschien al jongleren met een breed scala aan oplossingen.

En dit is precies de reden waarom u naar hen zou moeten opkijken. Deze toprivalen hebben al veel van zowel productontwikkelings- als productmarketingideeën geprobeerd - het soort ervaring dat u waarschijnlijk zult missen.

U kunt eenvoudig hun best practices en epische mislukkingen in online marketing ontdekken door simpelweg hun toppagina's te analyseren. Laten we nogmaals naar ons voorbeeld terugkeren.

De leider van onze modelniche, GitHub, streeft twee doelgroepen na: diegenen die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van software met hun service en diegenen die geïnteresseerd zijn in een eindproduct. De website heeft speciale pagina's voor elke groep en kijk hoe hun promotie verschilt.

Normaal gesproken weerspiegelen pagina's op de website van een startup services, pakketten of oplossingen voor verschillende doelgroepen die een bedrijf aanbiedt. Op deze manier kunt u door de meest gepromote pagina's te bestuderen, de belangrijkste focus van uw concurrenten ontdekken en enkele ideeën opdoen over hoe u uw eigen producten en diensten kunt structureren, presenteren en promoten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *