Meten wat belangrijk is

We weten allemaal dat statistieken belangrijk zijn. Ze helpen bij het rapporteren van voortgang en begeleiden onze besluitvorming. Op de juiste manier gebruikt, kunnen statistieken belangrijke inzichten in onze bedrijven bieden die het verschil maken tussen succes en mislukking. Maar naarmate ons vermogen om alles te volgen toeneemt en de tools om dat te doen gemakkelijker en vaker voorkomen, blijft de vraag bestaan: wat is een waardevolle meetwaarde om bij te houden?

Voordat u daar echt achter kunt komen, is het belangrijk om de basisprincipes van statistieken te begrijpen. Er zijn in feite goede cijfers en slechte cijfers. Er zijn cijfers die niet helpen en cijfers die de dag kunnen redden.

Ten eerste, hier is hoe we analytics definiëren: Analytics is het meten van beweging richting uw bedrijfsdoelen.

De twee sleutelbegrippen zijn "beweging" en "zakelijke doelstellingen". Analytics gaat niet over rapportage omwille van rapportage, maar over het bijhouden van de voortgang. En niet alleen doelloze vooruitgang, maar vooruitgang naar iets dat je probeert te bereiken. Als u niet weet waar u heen gaat, zullen statistieken niet bijzonder nuttig zijn.

Met die definitie in gedachten, hier is hoe we een "goede metriek" definiëren. Een goede statistiek is:

  • Vergelijkbaar
  • Begrijpelijk
  • In verhouding
  • Monitort gedragsverandering

Een goede statistiek is vergelijkend. Als u een statistiek over tijdsperioden, groepen gebruikers of concurrenten kunt vergelijken, krijgt u meer inzicht in de richting van de zaken. 'Verhoogde conversie met 10% ten opzichte van vorige week' is bijvoorbeeld zinvoller dan 'We hebben 2 procent conversie'. Het gebruik van vergelijkende statistieken spreekt duidelijk over onze definitie van "beweging naar bedrijfsdoelen".

Een goede statistiek is begrijpelijk. Neem de nummers die u nu bijhoudt - degene waarvan u denkt dat ze het belangrijkst zijn - en laat die aan buitenstaanders zien. Als ze uw bedrijf en wat u probeert te doen niet meteen begrijpen, zijn de cijfers die u bijhoudt waarschijnlijk te complex. En intern, als mensen de cijfers waarop u zich concentreert niet kunnen herinneren en ze effectief kunnen bespreken, wordt het veel moeilijker om een verandering in de gegevens om te zetten in een verandering in de cultuur. Pas uw belangrijkste statistieken op één tv-scherm aan (en speel ook niet vals met een superklein lettertype!)

Een goede maatstaf is een ratio of een tarief. Ratio's en tarieven zijn inherent vergelijkend. Als u bijvoorbeeld een dagelijkse statistiek gedurende een maand vergelijkt met dezelfde statistiek, ziet u of u kijkt naar een plotselinge piek of een langetermijntrend. Ratio's en tarieven (in tegenstelling tot absolute cijfers) geven u een meer realistische "gezondheidscontrole" voor uw bedrijf en als gevolg daarvan is het gemakkelijker om ernaar te handelen. Dit komt overeen met onze definitie hierboven over "bedrijfsdoelen" - ratio's en tarieven helpen u te begrijpen of u op weg bent naar die doelen of eraf vandaan.

Een goede statistiek verandert de manier waarop u zich gedraagt. Dit is verreweg het belangrijkste criterium voor een metriek: wat ga je anders doen op basis van veranderingen in het aantal? Als je het niet weet, is het een slechte meetwaarde. Dit betekent niet dat u deze niet bijhoudt - we raden over het algemeen aan om alles bij te houden, maar u slechts op één ding tegelijk te concentreren, omdat u nooit weet wanneer een statistiek die u bijhoudt, nuttig wordt. Maar als u kijkt naar de kernnummers waarop u zich vandaag concentreert, vraag uzelf dan af of u echt weet wat u zou doen als die cijfers omhoog of omlaag gaan of hetzelfde blijven. Als u dat niet doet, zet die statistieken dan opzij en zoek naar betere om nu bij te houden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *