Ondernemen tijdens corona.

Ondernemers kunnen op drie manieren op kansen reageren: business-as-usual, pivoteren en het creëren van nieuwe ondernemingen. 

"Laat een crisis nooit verloren gaan!", Kunnen mensen dit zeggen wanneer ze voor een of andere belangrijke uitdaging staan in hun voordeel. Aangezien COVID-19 een wereldwijde crisis is geworden, biedt het voor sommige mensen enorme kansen. In feite is deze crisis voor veel ondernemers geen loze tijd. Ze behoren tot de eersten die innovatieve antwoorden bieden en leveren. Als sommigen van hen egoïstisch of verkeerd handelen, gaan vele anderen snel en creatief aan de slag om permanente en waardevolle veranderingen in de wereld aan te brengen. Hun innovaties, technologisch en anderszins, hebben de gevolgen van de crisis verzacht; het benutten van hun beste ondernemersimpulsen zal helpen om er manieren uit te vinden.

Ondernemerschap goed en slecht

Het is waar dat niet al het ondernemerschap goed is. Zoals Baumol opmerkte, is een deel van het ondernemerschap zelfs in een crisis onproductief of zelfs destructief. Zo kopen en verkopen sommige ondernemers medische apparatuur tegen een zeer hoge opslag. Ze hebben de vraag zien toenemen en, zouden velen beweren, situaties afgeperst die extreem noodzakelijk waren om grote winsten te maken. Andere gewetenloze ondernemers hebben gepatenteerde medicijnen gekocht en vervolgens de marktprijs sterk verhoogd. Deze reacties op de crisis trekken zeker ethische en zelfs juridische wenkbrauwen op.

Aan de andere kant ontwikkelen sommige ondernemers producten en diensten om de crisis te verzachten, in plaats van er alleen maar van te profiteren. Zowel gevestigde als nieuw opkomende commerciële en sociale ondernemers pakken de crisis op creatieve manieren aan. Ondernemers tonen inderdaad op elk moment drie soorten positieve reacties op de kansen die ze zien: business-as-usual, pivoteren en het opzetten van nieuwe ondernemingen. Elk van deze reacties staat voor een andere uitdaging: de noodzaak om snel op te schalen, de taak om hun bedrijfsmodel radicaal te transformeren en een gebrek aan middelen.

Business-as-usual

Sommige ondernemingen, zoals Zoom en andere digitale communicatieplatforms, hebben al de juiste producten en diensten om anderen te helpen deze crisis het hoofd te bieden. Ze groeien nu snel en moeten gelijke tred houden met de vraag. Omdat werknemers over de hele wereld vanuit huis werken, zijn bedrijven die tools aanbieden voor het maken van inhoud, videoconferenties, het delen van documenten, taakbeheer, peilingen, enzovoort, uitblinken.

Andere ondernemingen, zowel jonge als gevestigde, passen hun bestaande aanbod aan om aan deze nieuwe omstandigheden te voldoen. Facebook, Google en andere Silicon Valley-bedrijven geven uitdrukking aan hun ondernemerscultuur door snel terrein te winnen op Zoom door concurrerende videoconferentiediensten te verwerven, te ontwikkelen en uit te breiden.

Draaibaar

Veel andere ondernemers zijn aan het draaien. Ze hebben niet alleen individuele producten of diensten aangepast, maar ook de focus van hun onderneming verlegd en hun bedrijfsmodel radicaal veranderd. Zo hebben sommige bedrijven hun productiefocus volledig verlegd: van alcoholische dranken naar desinfecterende producten, of van normale kleding naar gezichtsmaskers.

Sommigen hebben dit gedaan uit commerciële berekeningen, omdat ze een nieuwe markt of marketingkansen zagen. Anderen willen helpen. Dit is vooral zichtbaar bij sociaal ondernemers. Zo is “GoodJobs.eu” een Duits platform dat zich richt op banen met een ecologisch en / of sociaal doel; het heeft een nieuwe functiecategorie toegevoegd en maakt nu ook reclame voor banen die verband houden met de Corona-crisis.

Nieuwe ondernemingen

Uit de crisis zijn ook nieuwe ondernemingen voortgekomen, waarvan sommige uit hackathons. Een hackathon (van “hacken” en “marathon”) is een sprintachtig collectief evenement om oplossingen te vinden voor problemen die te groot zijn voor individuen. In een crisis is 'hack-a-sprint' misschien een geschikter woord. In urgente tijden als deze is het doel om de crisis zo snel mogelijk te hacken met nieuwe ondernemende oplossingen. In het bijzonder zijn er nieuwe platforms ontstaan ​​om vraag en aanbod met elkaar te verbinden: klanten met lokale restaurants en winkels, mensen die zorg nodig hebben met zorgverleners en artiesten met publiek - sommige inclusief nieuwe inkomstenstromen.

In Duitsland zijn bijvoorbeeld meerdere projecten voortgekomen uit een hackathon die Corona-gerelateerde informatie, leer- en leermiddelen en lokale ondersteuning biedt. In het Verenigd Koninkrijk lanceerde Oxford University's Foundry, een leerruimte voor ondernemerschap en een accelerator voor nieuwe ondernemingen, zijn hackathon 'COVID-19 Rapid Solutions Builder', 'snel nieuwe oplossingen bouwen, opschalen en implementeren voor uitdagingen die zullen ontstaan als gevolg van de pandemie in om veerkracht voor de toekomst op te bouwen. "

Technologie staat voorop

Uit deze drie reacties blijkt duidelijk dat technologie om vele redenen een belangrijke rol speelt. Sommige ondernemers gebruiken bijvoorbeeld 3D-printers om medische apparatuur te maken, waarbij ze het innovatieve potentieel van recente technologieën benutten om snel en zonder de noodzaak van centrale controle te handelen. Omdat de grenzen gesloten zijn of de grensovergang beperkt is en de vraag naar bepaalde producten wereldwijd toeneemt, kan lokaal een 3D-printer worden ingezet om aan nieuwe eisen te voldoen.

Aangezien de COVID-19-crisis bepaalde sociale praktijken en behoeften verstoort, kan technologie ook voor een aantal alternatieven zorgen. Veel sociale netwerkplatforms - bestaande en nieuwe - bieden bijvoorbeeld diensten aan voor ouderen en in quarantaine geplaatste. Technologie helpt bij het overwinnen van sociale en ruimtelijke beperkingen als gevolg van de pandemie.

Een tweesnijdend zwaard

Natuurlijk zijn er ook terechte kritiek op dit soort reacties op een crisis. Een sterk ondernemersmentaliteit kan leiden tot wat schrijver Evgeny Morozov 'oplossingsgerichtheid' noemt: een overtuiging dat technologie, innovatie en ondernemerschap samen problemen zullen oplossen en de wereld zullen redden. Deze overtuiging negeert vragen over macht en politiek, en over negatieve gevolgen. Ondernemende ondernemingen zijn in privébezit en als ze sociale zorgen aanpakken, doen ze dat over het algemeen zonder de legitimatie van democratische processen. Zelfs wanneer ondernemers hun bedrijf bouwen op waarden, blijven er vragen bestaan: wiens waarden? en voor wie? Het risico is reëel dat ondernemers sociale en overheidsinitiatieven verdringen en vragen over autoriteit en verantwoording onbeantwoord laten.

Belangrijk is ook dat ondernemers niet in een vacuüm handelen. In feite wordt de infrastructuur die ze gebruiken om hun ondernemingen op te richten nog steeds vaak met publieke middelen gefinancierd. Veel reacties, vooral in tijden van crisis, zijn in feite reacties die verschillende spelers, zowel publieke als private, “orkestreren” - hetzij direct via partnerschappen met meerdere belanghebbenden, hetzij indirect door het creëren van markt- en politieke infrastructuren. Zelfs in een crisis als COVID-19 is het de moeite waard eraan te denken hoe onderling verbonden ondernemers zijn bij het ontwikkelen van hun ondernemingen, zowel commercieel als sociaal, om ze indien nodig aan een onderzoek te onderwerpen.

"Laat een crisis nooit verloren gaan" is een goed advies, zolang de gevolgen van dat opportunisme in het algemeen gunstig zijn en verantwoordelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *