Waarom empathie tot slechte beslissingen kan leiden

Herkent u dit scenario?

U heeft een werknemer die al heel lang bij u werkt. Ze zijn je door dik en dun bijgebleven, het team houdt van ze en je kunt je bedrijf niet zonder hen voorstellen.

Ze slagen er echter niet in om nieuwe eisen aan hun rol bij te houden - en mensen beginnen het op te merken.

Wat doet u?

In Ashlee Vance's biografie van Elon Musk vertelt hij een verhaal over Musk die zijn assistent 12 jaar heeft ontslagen nadat ze om loonsverhoging had gevraagd. Dat is 12 jaar. Zoals de legende zegt, zei Musk dat ze twee weken vrij moest nemen en haar daarna moest laten gaan omdat haar werk niet genoeg waarde toevoegde.

Musk wordt hier afgeschilderd als een koelbloedige rekenmachine die voor niets zal stoppen om zijn visie te realiseren - een veelvoorkomend stereotype dat in films en populaire cultuur wordt gepusht. Sommige psychologen schatten dat een op de vijf bedrijfsleiders zo'n lage empathie heeft dat ze als psychopaten kunnen worden beschouwd.

Maar wat als u een van de overgrote meerderheid van de leiders bent met een groot hart?

De gevaren van empathie

Empathie is het vermogen om te voelen wat andere mensen voelen en wordt regelmatig genoemd als een van de belangrijkste leiderschapsvaardigheden. Empathie helpt je inderdaad om vanuit het perspectief van anderen te kijken en sterke relaties op te bouwen.

Empathie heeft echter een donkere kant. In zijn boek Against Empathy kijkt psycholoog Paul Bloom naar de grote zwakte ervan: het kan tot vreselijke beslissingen leiden. Hier zijn drie redenen voor.

  • Empathie is ontelbaar. De kans is groter dat je je inleeft in één lijdende persoon dan in een grote, anonieme groep. Is het ooit opgevallen dat advertenties voor goede doelen zich richten op individuele verhalen? Dat komt omdat ze willen dat je je inleven.

  • Empathie is bevooroordeeld. De kans is groter dat u zich inleeft in mensen die op u lijken. Daarom staan we meer sympathiek tegenover de zorgen van onze groep dan de zorgen van de outgroup.

  • Empathie kan worden bewapend. Empathie kan tegen u worden gebruikt. Populistische leiders zijn experts in het spelen van uw empathie om u op hen te laten stemmen. Er is zelfs een woord voor: marketing.

Kortom, u kunt er niet altijd op vertrouwen dat u de belangen van uw bedrijf in het algemeen behartigt.

Door deze lens is het gemakkelijk in te zien hoe een gebrek aan empathie nuttig kan zijn. Veel moeilijke beslissingen zijn goed voor het bedrijf, maar minder goed voor iemand om wie je geeft. En hoe meer mensen je leidt, hoe zwaarder deze beslissingen op je kunnen drukken.

Paul Bloom schrijft een alternatief voor - en gelukkig hoeft het niet meedogenlozer te zijn.

Het pleidooi voor rationeel mededogen

Meedogenloosheid betekent dat je bereid bent om zonder mededogen te handelen om je doelen te bereiken. Bloom merkt echter op dat je zowel rationeel als medelevend kunt zijn. Met andere woorden, u kunt beslissingen nemen op basis van goede redenen en medeleven tonen aan degenen die negatief worden beïnvloed.

Mededogen en empathie klinken misschien hetzelfde, maar volgens Bloom zijn het heel verschillende cognitieve processen. Mededogen betekent, in tegenstelling tot empathie, niet dat je echt voelt hoe iemand anders zich voelt, maar het betekent wel dat je om hem geeft en probeert hem te begrijpen.

En dat verhaal over Elon Musk die zijn assistent in koelen bloede ontslaat? Het bleek dat het verhaal niet op feiten was gecontroleerd en Musk kwam op Twitter om het te betwisten:

“Mary Beth was meer dan 10 jaar een geweldige assistent, maar naarmate de complexiteit van het bedrijf groeide, vereiste de rol meerdere specialisten in plaats van één generalist. MB kreeg 52 weken salaris en aandelen als waardering voor haar grote bijdrage en vertrok naar een klein bedrijf, opnieuw als generalist. "

Musks reactie is een goed voorbeeld van rationeel mededogen - niet meedogenloze koudhartigheid.

Twee vragen om u te helpen moeilijke beslissingen te nemen

Als u voor een hartverscheurende beslissing staat waarbij winnaars en verliezers zullen zijn, denk dan eens na over deze twee vragen:

  • Wat is het rationele om voor het bedrijf te doen?

  • Hoe kan ik medelevend zijn voor alle betrokken mensen?

En hoe zit het met ons aanvankelijke scenario, met de slecht presterende teamgenoot? Nou, dat is aan u om diep over na te denken. En wat u ook besluit, het beste is voor uw bedrijf, wees medelijdend met degenen die verliezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *