Waarom gezonde conflicten belangrijk kunnen zijn voor uw bedrijf

Herinnert u zich het verhaal van de nieuwe kleren van de keizer, door Hans Christian Andersen? Als al zijn onderdanen te bang zijn om hem te vertellen dat hij naakt is, uit angst om als stom bestempeld te worden?

Heeft u als bedrijfsleider ooit het gevoel dat uw team u soms iets probeert te vertellen, maar dat dit niet lukt?

Dit is het resultaat van een cultuur waarin een team bang is om open en eerlijk te zijn. Het is een cultuur die hen bang maakt om hun collega's en leiders (zoals u) de waarheid te vertellen. Zelfs als de waarheid uw bedrijf schaadt. Een gebrek aan openheid en eerlijkheid raakt de kern van disfunctioneren in bedrijven - en een van de hoofdoorzaken is het vermijden van conflicten.

Wat is een gezond conflict?

Gezonde conflicten zijn een goede zaak als ze op de juiste manier worden georkestreerd en als het delen van een mening of mening geen negatieve consequenties heeft.

Oprichters die alle risico's hebben genomen en alle verantwoordelijkheid dragen, kunnen echter intimiderende figuren zijn, vooral als er iets misgaat. Oprichters hunkeren naar zekerheid (voorspellen van de toekomst) en door de aard van het beest moeten ze het gevoel hebben dat er een schijn van orde en controle is.

Denk na over de kenmerken van oprichters en ondernemers.

Ondernemers willen vaak snel rennen - sneller dan degenen om hen heen. Het risico is dat u, wanneer u zo snel beweegt, geen afstemming krijgt van uw partners, uw senior managementteam en de rest van de organisatie.

Ik heb diversiteit aan cultuur gezien en ervaren tijdens mijn reis om een ​​zakelijk besturingssysteem in meer dan 50 bedrijven te implementeren. Ik heb bedrijven gezien waar een cultuur van persoonlijkheidsconflicten of giftige politiek is ontstaan ​​- en zelfs tot bloei is gekomen.

Dat is geen 'gezond conflict'. Als onderdeel van het implementatieproces van een zakelijk besturingssysteem zoals het Entrepreneurial Operating System, zult u tools en technieken toepassen om problemen in een open en eerlijke omgeving te identificeren, bespreken en oplossen.

Sommige bedrijven vinden dat ze een 'terroristisch' of 'buitenbeentje' karakter in hun midden hebben, die goed presteert maar niet overeenkomt met de bedrijfswaarden, waardoor het moreel en de bedrijfscultuur negatief wordt beïnvloed. Als leiders proberen we te rechtvaardigen of hun prestaties de culturele impact compenseren.

Deze persoon doet doorgaans meer schade dan goed. In ons besturingssysteem is dit wat we de 'verkeerde persoon op de juiste stoel' noemen.

Leiders kunnen hun personeel niet de schuld geven als er een ongezonde cultuur heerst. In Amerika is er een gezegde dat "een vis stinkt van zijn kop naar beneden".

Hoe open en eerlijk werkt

Wat bedrijven moeten doen, is een cultuur ontwikkelen waarin teamvertrouwen heerst en mensen open en eerlijk kunnen zijn. Dat begint bij het voorbeeld dat we geven als leiders, eigenaren en ondernemers.

Teams die vertrouwen hebben opgebouwd, kunnen genieten van gezonde discussies, waarbij ze aannames uitdagen, productieve debatten voeren, vrij zijn om te delen wat ze denken en te zeggen wat er moet worden gezegd wanneer het moet worden gezegd.

Als teams daartoe in staat zijn, is de kans veel groter dat ze de beste oplossingen ontwikkelen voor de problemen die vooruitgang verhinderen, en op één lijn en verenigd vooruitgaan.

Walk the walk

Hoewel het heel gemakkelijk is om te zeggen dat u een open en eerlijke cultuur wilt aanmoedigen, is dat niet zo gemakkelijk.

Open en eerlijk is meer dan alleen een handeling of gedrag; het is een tool die teams kunnen gebruiken.

"Open" is ervoor zorgen dat u open staat voor nieuwe ideeën, open staat voor nieuwe benaderingen en open staat voor veranderingen in de status quo. Voorbeelden zijn onder meer openstaan ​​voor automatisering of openstaan ​​voor uitbesteding.

"Eerlijk" is bereid zijn om te zeggen wat er in uw hoofd omgaat, uw perspectief, uw angsten, uw zorgen, uw aarzeling en ook uw droom te delen. Het is zowel positief als negatief: als mensen niet weten wat teamleden denken, stellen ze zich in plaats daarvan voor wat ze denken. Dat kan leiden tot miscommunicatie en verkeerde uitlijning.

Bij de implementatie van eerlijk werken we er eerst aan om het leiderschapsteam het concept van open en eerlijk te laten gebruiken. Door dit te doen, bepaalt leiderschap de cultuur, die naar de rest van de organisatie filtert.

Als u een open en eerlijke omgeving koestert en een team echt naar elkaar luistert en elkaars perspectieven begrijpt, zult u krachtige resultaten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *